افزایش ورودی/خروجی میکروکنترلر ها

میکروکنترلر ها دارای پایه های محدود در ورودی و خروجی می باشد ، گاهی لازم است که تعداد ورودی و خروجی مدار بیش از اندازه پایه های یک میکرو کنترلر باشد ؛ در این هنگام شما باید دنبال تراشه های برای انجام این کار باشید ، البته توجه داشته باشید که هر کاری هم که بکنید سرعت شما کم می شود 

در این متن استفاده از تراشه ۷۴HC573 , 74HC373 را بیان می کنم و در پست بعدی کار با ۷۴۵۹۵ که یک لچ با ورودی سری و خروجی موازی می باشد بیان خواهد شد
  •  استفاده از ثبات های(Latch) موازی 
ثبات ها مداراتی می باشند که یک مقدار را گرفته و با تحریک یک پایه از آن، دیتا را درون خود نگه
(قفل) می دارند و در هر زمان می توانیم آن را به خروجی بدهیم که در این صورت با دادن هر مقدار در ورودی تاثیری در خروجی ملاحظه نمی شود.
تراشه های TTL مانند ۷۴۳۷۳ , ۷۴۵۷۳ دو مدل لچ یا ثبات می باشند ، تفاوت این دو ثبات در محل قرار گیری پایه های ورودی و خروجی می باشد.

گسترش ورودی میکر

  • آشنایی با عملکرد تراشه ۷۴HC573 :
تراشه 74573
تراشه ۷۴۵۷۳ از خاواده TTL می باشد ، این آی سی دارای ۲۰ پایه که پایه ۱۰ زمین و پایه ۲۰ پایه تغذیه مدار می باشد ؛ پایه ها به شماره ۲ تا ۹ ورودی که به ترتیب با نام D0 – D7 نام گذاری می شوند ، و خروجی ها پایه ۱۲ تا ۱۹ می باشند که با نام Q0-Q7 موجود می باشند؛ به غیر از موارد بالا این تراشه دارای دو پایه کنترلی به نام LE که همان فعال ساز latch وOE که فعال ساز خروجی می باشد وجود دارد .
در این تراشه تا زمانی که ورودی LE را در سطح یک نگه داریم مقادیر ورودی ها در خروجی ظاهر می شوند، وهر تغییری در ورودی باعث تغییر در خروجی می شود.


رنگ قرمز به معنای یک منطقی و آبی به معنای صفر 

74573




حالت بعدی که پایه LE را دوباره به سطح LOW بر گردانیم دیگر اطلاعات خروجی از ورودی تبعیت نخواهد کرد و در آخرین وضعیت قفل می شود.


ثبات 74573



پس می توانیم ورودی چند آی سی را به هم متصل کرده و به یکی از پورت های ورودی و خروی میکرو دهیم بدین صورت پورت میکرو را گسترش داده ایم،سپس یک از پایه های LE لچ ها را به یک پین میکرو متصل کرده
. پایه OE را جهت فعال نمودن خروجی ها به صفر وصل می نماییم. حالا میکرو اطلاعات هر لچ را در پورت متصل به ورودی لچ ها قرار می دهد ما فقط لچی اطلاعات خود را در خروجی قرار می دهد که پایه LE آن از طریق میکرو به سطح یک رفته و دوباره صفر شود، همچنین اطلاعات ذخیره شده در سایر لچ ها بدون تغیزیر باقی می ماند.



افزایش ورودی خروجی میکرو

همانطور که دیده می شود ، با ۳ ثبات ظرفیت میکرو سه برابر شد، این مدار محدودیتی از بابت افزایش ظرفیت ندارد ودر صورتی که تعداد لچ ها بیشتر از ۸ باشد ؛ می توانید توسط دکدر کار کنترل پایه های LE را انجام داد.